6 juni

Idag är det ju förresten Sveriges nationaldag. Jag vet inte med aldra svenskar, men jag har liksom ingen speciell känsla inför nationaldagen. Kan bero på att vi inte har något att fira på samma sätt som många andra länder. Det är ju ingen självständighetsdag, t.ex., eftersom vi förr själva var ett land som härskade över andra. En stormakt, haha! Vi har ju istället själva utnämnt en dag till att vara Svenska flaggans dag.

Men men,... jag älskar mitt hemland! Ikväll har jag och Karin myskväll med film och Ben & Jerrys glass. Man kan ju i alla fall låtsas att det är för att hedra Sverige.





Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad Du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.







/Josse, som är medveten om att nationalsången har ytterligare två verser, men nöjer sig med att skriva de hon alltid sjungit på skolavslutningar etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0