Telefonetikett

Jag lärde mig redan på mitt förra telefonistjobb (som jag hade när jag var 16, alltså tre år sedan) ett antal etikettsregler när man ringer hem till folk:

  • Presentera dig alltid med för- och efternamn (om du har ett ovanligt namn: hitta på ett. Jag heter Josefin Karlsson på jobbet...)!
  • Om personen går med på att köpa/skänka pengar/svara på frågor/vaddetnuärduberom: tacka genast!
  • Om personen säger nej: tacka för deras tid och be om ursäkt för att du störde!
  • Låt alltid glad, trevlig och intresserad!
  • Använd INTE personens namn när du pratar med den! Det känns obekvämt för många.
  • Tala tydligt och långsamt!


Jag håller mig alltid till dessa regler. Jag måste säga att jag är en trevlig Jobbigjävelsomringerochstör.
Personerna som jag ringer och stör däremot. De har inte lärt sig några etikettsregler. Men nu vill jag lära er några.

Här kommer de:

  • Om du inte vill prata, säg det istället för att bara lägga på luren! Den som ringer kan ju inte veta om den blir klickad eller om linjen bryts, och dessutom är det trevligare.
  • Skäll inte! Vi ringer faktiskt inte för att jävlas, utan för att vi måste betala hyran på något sätt.
  • Tala tydligt och långsamt ni med, tack!
  • Sucka inte!

Det var det. Inte så svårt va? Allmänt folkvett tycker jag.




Lite övriga betraktelser i telefonistvärlden:

Idag hade jag en kvinna på tråden som inte ville prata med mig, eftersom jag fick betalt men inte hon XD

Jag ahde en annan kvinna, som lyckades dra ut den vanligen 10 minuter långa intervjun till 20, eftersom hon diskuterade varje punkt ingående.


Det är förresten en sak som kag är lite ambivalent till! Jag tycker det är jättekul med kunder som vill prata, men mitt jobb är att få svar på frågorna jag ska ställa och avverka så många kunder som möjligt per timme. Vill verkligen inte avbryta dessa mysiga människors monologer om husdjur, men... äsch.



/Josse

Kommentarer
Postat av: klara

söt! pussälskardigmest!

2009-06-04 @ 21:22:20
URL: http://fjortislajf.blogg.se/
Postat av: Daniel

Håller med dej till 100%!

2009-06-05 @ 10:03:01
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0