Arbetslöshet

Jag sitter här borta på andra sidan jorden och dricker Cola Zero och bläddrar igenom alla annonser på platsbanken.se ännu en gång.

Att söka jobb är faktiskt otroligt jäkla nedslående. Inget kan suga energin ur mig mer än det. Tanken på fattigdom och svält, som inte kommer drabba mig om jag inte hittar ett jobb, men som skulle ha kunnat göra det om jag haft mindre generösa föräldrar, är trist helt enkelt.

Innan jag åkte bort hit hade jag ett jobb som jag trivdes riktigt bra med, chefen en kompis till familjen och massa härliga medarbetare. Även nära och bra hem, bara en kvart på cykel (ca 25 minuter till fots). Det enda problemet är att jag inte vet om de kommer ha plats för mig när jag kommer he. Därför söker jag nu jobb hejvilt. För att vara på den säkra sidan liksom.

Det som är så energikonsumerande med att skriva jobbansökningar är att man måste låta sådär lagom trevlig, lagom passande och lagom glad. Man får inte vara över kankten för då blir det er kliché och ingen vill anställa en. Det är tråkigt och ansträngande helt enkelt, att för femitelfte gången skriva varför just jag är LAGOM PERFEKT för jobbet som, tja, telefonförsäljare. Eller nåt.

/Josse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0