Kvinnobestyr

Jag vet att det är äckligt, skamligt och blabla, men nu ska jag skriva om mens. Det är lugnt! Det är helt normalt! De flesta kvinnor under 50 har det.

Jag fick min första mens när jag var 13, bara några dagar innan min 14-årsdag. Sen gick det någramånader innan min andra mens kom och sen dess har den varit väldigt regelbunden. Jag hade heller inga problem med mensvärk och min mens varade normalt bara i ca tre dagar. När jag precis fyllt 17 började jag med p-piller, och då fortsatte ensen givetvis att vara regelbunden, men mängden ökade, så nu hade jag mens i 5-7 dagar. Dessutom började jag få enormt mycket mensvärk. Efter ett halvår slutade jag ed pillren eftersom de gjorde mig till ett hormonmonster som min stackars dåvarande pojkvän fick stå ut med. Efter det har min mens varit ett enda kaos. Ibland har den varit skitsen, så att jag fått  ångest över det. Jag vet inte hur många graviditetstest jag har gjort, inom loppet av ETT ÅR (ett enkelt sätt att undvika oron hade ju varit att använd kondom, men let's face it: det är inte lika skönt. Dessutom är jag allergisk mot gdem. Jag skojar inte.). Ibland kommer min nästa mens inom loppet av tio dagar från det att den tidigare slutat. Mängden är lika stor som när jag var på pillren, ensen varar ALLTID i en vecka MINST och jag har skitmycket mensvärk.

Fy fan. Anledningen till att jag skriver om detta nu var att jag fick mens idag. Den senaste mensen innan det var i slutet av november. den senaste innan det var ibörjan på september och den innan det i slutat av augusti. Det är ju helt knäppt. Är det något fel på mig???

Nu ska jag sluta prata om min mens och lägga mig på rygg ett tag. Mensvärk som sagt.

/Josse, som FÅR frossa i choklad... visst?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0