Att vara höger

Jag är höger. Det är lite roligt, för många av mina vänner och bekanta blir förvånade när de får höra detta.

"Va? är du höger?? Men du är ju trevlig..." är en klassisk reaktion.
Detta är fascinerande tycker jag.

Jag undviker helst att diskutera partitillhörighet numera, eftersom jag inte orkar ta diskussioner kring detta, men nu kände jag i alla fall för att skriva en liten snutt om detta. Anledningen är att jag fick reaktionen "VA? Är du emot våld? Men du är ju höger... blablablablabla...blabla...blabla..." i en diskussion idag.

Älskade, kära vänner och medmänniskor, oavsett partitillhörighet: SLUTA UPP med detta. Snälla? Att inte hålla med varandra, att diskutera på ett vuxet sätt kring politiska frågor, att på ett moget sätt ifrågasätta ställningstaganden... det är en sak. Men att använda argument ej baserade på fakta, att komma med irrationella anklagelser och att INTE RESPEKTERA andra människor för att de har en annan politisk åskådning är inte okej. Alla människor är lika mycket värda och förtjänar samma, respektfulla, bemötande.

Det var allt. Varsågoda att kölhala mig om ni vill.

/Josse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0